torsdag 6 oktober 2016

Jag är inte rädd

trött
har kämpat
så hårt
så väldigt länge

i sjukhusrum och kalla korridorer
i smärta och i sorg

nu
är jag vid min resas sista anhalt
men
jag är inte rädd
                         det finns ett hemligt tecken
                          i sanden finns det spår

lurad och besegrad
av min egen
kropp
men 
jag är inte rädd
                         det finns ett namn
                         som skyddar när jag går

det är svårt
jag vet
att säga farväl
men 
var inte rädd
                          det finns en mörklagd hamn
                          jag väntar på dig där
                          och i sanden ser du spår


© Hanna 2016


Dikten är skriven som en insändningsuppgift till kursen i litteraturvetenskap. Ämnet skulle vara dagsaktuellt och texten skulle kryddas med bibelcitat. Snarare än ett bibelcitat blev jag inspirerad av psalm 256 ”Var inte rädd”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar